Home    

 Nieuws

 Nieuwbouw

 Hoogbouw

 Architectuur

 Monumenten

 Architecten

 Contact

Nieuwbouw
Rotterdam

Hofpleinviaduct Hofbogen

Centraal District

centraal station

Calypso

Parkeergarage Kruisplein

Schiekadeblok

First-Rotterdam
      

Lijnbaangebied

Karel Doorman

B’Tower

Dreamhouse

Cool63

Forum Rotterdam

Post Rotterdam
  
     

Laurenskwartier

Markthal

Grotekerkplein

Timmerhuis

Binnenrotteplein

Rotta Nova
      
                       

Oude Haven

Blaakhaven

Gelderseplein
              

Wijnhaveneiland

100Hoog

Ibis Hotel - Dock 21

Up:town

Domus studentlife
 
 

Scheepvaart- kwartier

Maasoevers

westerlaantoren

Willemsplein

Zalmhaven
  
         

Cool

Hotel Inntel

Cooltower

Baankwartier
      
                       

Kop van Zuid

Peter Stuyvesant

De rotterdam

Chicago

Pakhuismeesteren

San Francisco en Boston

Havana

Parkstad

Kop van Feijenoord
        

Stadshavens

Katendrecht

Rijnhavenbrug

House of Design

European China Center

Müllerpier

Lloydpier

Dakpark
            

Zuid

Stadionpark

Feijenoord

IJsselmonde                  
               

Noord

130 WatT

Campus Woudestein

Van Kralingen

Nieuw Crooswijk

Wandeloord

Park Zestienhoven
    

Lokatie

Rotterdam, Oude Noorden 

Architect

Atelier Kempe Thill

Lengte

1,9 km.

Start bouw

2010

Oplevering

??

Functie

Bedrijfsruimtes, publieke ruimte

De huidige Hofpleinlijn loopt over het 1,9 km lange Hofpleinviaduct door Rotterdam Noord. Dit 1,9 km lange Rijksmonument, hiermee het langste gebouw in Rotterdam, uit 1907 wordt de aanjager van een grootschalig stedelijk vernieuwingsproject. 

In februari 2006 kochten vier woningcorporaties; Stadswonen, Vestia, PWS en Com.Wonen verenigd in Hofbogen b.v. het spoorviaduct met de twee stations Hofplein en Bergweg van de NS. De wooncorporaties bezitten veel woningen in de directe omgeving van het spoorviaduct. Zij willen het viaduct en de stations een herbestemming geven en daarmee het hele gebied een injectie geven.

Transformatie                                               Over de gehele lengte van 1,9 km bestaat het viaduct uit 189 bogen waarvan er 165 in gebruik zijn als bedrijfsruimte. De tranformatie van het viaduct bestaat uit:                                         - restauratie en vernieuwing van de puien in de        bogen en branchering van de ruimtes                 - het ontwerpen van punten om het dak van het      viaduct te betreden                                       - herinrichten van de buitenruimte rond het              viaduct                                                       - het inrichten van de bovenkant van het viaduct     als openbare ruimte.

Restauratie                                               Doel van de restauratie is om de uitstraling van het viaduct te veranderen door de transparantie terug te brengen. De puien in de bogen zijn ontworpen door Atelier Kempe Thill. Het ontwerp bezit grote ramen die naadloos overgaan in de grotere structuur van het viaduct.

Hofpleinviaduct ontwerp bogen door Atelier Kempe Thill

Bovenkant van het spoorviaduct                     Het dak van het 1,9 km lange viaduct wordt ingericht als één doorgaande buitenruimte met afwisselende programma’s maar met een doorgaande route voor wandelaars of fietsers.     

Meer informatie                             Toekomstvisie Hofbogen (pdf bestand)

In rood het 1,9 km lange Hofpleinviaduct. Het viaduct loopt van Station Hofplein in het ontwikkelgebied Pompenburg via Station Bergweg over de A20 naar het noorden, het huidige RET terrein.

 

Nieuws

2 september 2011
Onder het voormalige Station Hofplein is de MiniMall geopend.
Lees meer >

Ontwikkelingen Hofpleinviaduct

Bron: toekomstvisie Hofbogen

1) RET-terrein                                             Het eindpunt van het Hofpleinviaduct. Het hoofdkantoor van de RET is verplaatst naar het Vasteland, aansluitend zal het remiseterrein worden verplaats waardoor dit een interressant ontwikkelgebied wordt.      2) Verbreding A20                                        3) Nieuwbouwproject Voorburgstraat     4) Imeldaschool                                            5) Herinrichting insulindeplein                  6) Gebied rondom woonblok De Punt       

Woongebouw De Punt naast het Hofpleinlijnviaduct

7) Insulindehof Woningbouwproject dat direct wordt aangesloten op het Hofplein- viaduct. Voorziet in drie bouwvollumes waar van een woontoren van 13 verdiepingen.     8) Vijverhofstraat                               9) Oude Wijken Route                           10) Locatie Zomerhofkwartier Dit gebied is in bezit van de woningcorporaties PWS en Com.Wonen en is bestemd als herontwikkellokatie. Het gebied moet een gevarieerd stedelijk woonkarakter krijgen.   11) Ontwikkelingslocatie Pompenburg De lokatie waarin het Hofpleinstation ligt is een ontwikkellocatie met als uitgangspunten: het aanvullen van stedelijke woonmilieus, gentrification van de noordelijke stadswijken, het vebeteren van verbindingen en het realiseren van een stadspark waarin cultuur onderwijs en sport worden samen gevat.

Ontwikkeling spoorwegviaduct Hofpleinlijn, impressie van Station Hofplein door Maxwan

  Home                   Website informatie                         Contact